tiistai 6. joulukuuta 2011

Jos et itse usko itseesi, kuka sitten uskoo?

Mikä on tärkeintä liikuntatavoitteiden, tai oikeastaan minkä tahansa tavoitteiden saavuttamisessa? Täydelliset treeniohjelmat? Uusimmat lisäravinteet? Eksoottiset kuntoiluvälineet? Ei, vaan vankkumaton usko itseensä. Tätä uskoa koetellaan todella usein. Tulee loukkaantumisia, tulee repsahduksia, tulee erilaisia työhön tai sosiaalisiin suhteisiin liittyviä asioita, jotka luhistavat uskoa itseemme ja onnistumiseemme.

Tämä epäusko piilee salakavalana mielessämme ja ohjaa sitä kautta tekojamme. Uskoitpa sitten onnistuvasi tai epäonnistuvasi, olet useimmiten oikeassa. Epäusko antaa itsestään pieniä vihjeitä vaikkapa treenatessamme. Joko ajatuksina tai suustamme soljuvina lauseina: ”En mä nyt pysty noilla painoilla tekemään..”, ”Lomat alkavat, mitähän tästä syömisestä nyt oikein tulee.. varmaa repsahdan..”, ”Ei mulla tuota kestävyyttä ole koskaan oikein ollut.. Huonot geenit”, ”Mitähän nuokin tästä ajattelevat..”.

Ota tämän viikon tavoitteeksesi tunnistaa näitä epäuskon piirteitä itsessäsi. Pysäytä sitten nämä ajatukset ja korvaa ne positiivisilla ajatuksilla ja lauseilla, jotka vahvistavat uskoa itseesi. Mutta onko tämä vain kallonkutistajien huuhaata, jollaiseksi valmennuksen psyykkinen puoli valitettavasti edelleen usein leimataan? Toimiiko tämä?

Tämä tutkimusesimerkki on kuvaava: Ihmisille tehdään ensin pari voimatestiä. Toisesta testistä annetaan palaute. Palautteessa heidän kerrotaan olevan joko selvästi keskivertoa vahvempi tai hyvin heikkoa tasoa ikäryhmäänsä verrattuna – riippumatta siitä, kuinka vahvoja he itse asiassa olivat. Jos he saavat hyvästä voimatasosta kertovan palautteen, joka vahvistaa heidän uskoa omiin kykyihinsä, he pärjäävät huomattavasti paremmin toisessa voimatestissä, joka uusitaan. Heikko palaute taas heikentää tulosta selvästi.

Jos epäilet itseäsi, heikennät siis jatkuvasti onnistumisen mahdollisuuksiasi. Älä suotta tee sitä.

Täytä tänään ja tulevaisuudessa mielesi asioilla, jotka pysyt tekemään. Siis pysyt, et vain haluaisi tehdä, tai joita tekisit, jos se ja se asia ei olisi niin ja niin. Ja anna tällaisten asioiden tulla myös suustasi ulos!

Minä pystyn nostamaan nämä painot!

Minä pystyn laihtumaan!

Minä pystyn mahtumaan farkkuihin, jotka ovat käyneet liian pieniksi!

Minä pystyn treenaamaan 90% kropastani, vaikka polveni on kipeä!

Minä pystyn syömään terveellisesti!

Minä pystyn juoksemaan 10 kilometriä!

Minä pystyn lopettamaan tupakanpolton!

Minä pystyn tekemään, mitä itse haluan!

Mitä muuta juuri sinä pysyt tekemään?







Aloita heti!

Huomenna jatketaan joulukalenterin parissa.

Loistavaa itsenäisyyspäivää!

Timo

Ei kommentteja: