torstai 17. joulukuuta 2020

Luukku 17. 32 -vuotias mies murskaa sitkeän tasanteen ja muokkaa kroppansa näyttävän atleettiseen kuntoon!

 Moi!

Tässä luukussa kerron sinulle innostavan tarinan kehonmuokkauksesta. 

Samalla kerron sinulle kriittisen tärkeitä harjoitteluperiaatteita kropanmuokkauksessa. 

Kun luet tämän artikkelin, opit myös mitä EI kannata tehdä treenipuolella, jos haluat hämmästystä herättäviä tuloksia. 

Samoin kerron sinulle, miksi olen täysin hämmentynyt ja äimistynyt asenne-ilmastosta, jota nykyään näkee kropanmuokkausta kohtaa. 

Alotetaan:

Sain kesällä 2019 yhteydenoton tulevalta asiakkaaltani. Hän painiskeli tyypillisten kropanmuokkausongelmien kanssa, ja kertoi:

"Rasvanpolton mukana on vain aina tavannut lähteä myös kaikki lihakset, kuten juuri viime kuukauden aikana lähti 4 kg rasvaa ja samalla lähti 2 kiloa lihasta. Ja toisin päin, lihasten kasvaessa tulee myös lisää rasvaa..."


Iskimme ongelmaan kiinni parhailla työkaluilla. Työni on pitkälti ongelman ratkaisua. Ja yleensä ongelmiin löytyy ratkaisu. Ja innostava sellainen. 

Koska valmennuspaikkani olivat täynnä, asiakkaani aloitti 2 kk verkkovalmennuksestani. Sen alussa hänen rasvaprosenttinsa oli 20,7. Hän sai jo hyviä juttuja aikaan kehonkoostumuksessa verkkovalmennuksessa. Sen jälkeen oli hyvä aloittaa henkilökohtainen valmennus. 

6 kuukauden päästä, huhtikuun lopulla , oli mukava tarkastella tuloksia: 

Projektin tulokset (lokakuun loppu - huhtikuun loppu) 


Rasvaprosentti 16,7 % > 4,8 % 

Lihasmassa: + 2,0 kg (keskiarvo: pihtimittaus ja bioimpedanssi) 

Rasvamassa: -8,0 kg (keskiarvo: pihtimittaus ja bioimpedanssi) 

Saimme siis kampitettua tyypillisen kropanmuokkausongelman: Lihakset ja voima tuppaavat katoamaan rasvanpolton myötä. Samoin saimme rasvapolton jatkumaan tasaisesti ja todella hyvällä arki-energiatasolla koko projektin ajan. Alla kerron sinulle keskeisiä juttuja siitä, miksi näin kävi: 


Kuva 1. Asiakkaani kropanmuokkaustulokset. Todellinen matka atleettiseen kuntoon! Rasvaprosentti kuvassa 1. on 20,7. Asiakkaani aloitti silloin matkansa kohti unelmien kondista 2 kk verkkovalmennuksellani. Siitä jatkoimme 6 kk henkilökohtaisella valmennuksellla.. Lihasmassa ja suorituskyky kehittyivät projektin ajan jatkuvasti. Päätekijät tässä olivat systemaattisesti rasvanpolttotilanteeseen optimoitu harjoittelu ja ravitsemus, joka sisälti paitsi olennaisen kokonaisrungot myös systemaattiset ja yksilöidyt tankkaukseni 3 portaisella hiilihydraattitankkausmallillani. Niistä lisää alla. 


Oppimiskohdat kehonkoostumuksesta tästä projektista Sinulle

Tuloksia tuottava valmennus on aina yhdistelmä tiedettä ja taidetta. Tiedettä on se, että taustalla on kiistatta toimivat periaatteet ja tutkimustietoa tehokkaimmista mahdollisista menetelmistä kehonmuokkaukseen. Ja taidetta on sitä, että nämä ajatukset viedään käytäntöön yksilölle optimoidulla ja erittäin suuren kokemuksen tuomalla näkemyksellä ja viilauksella. 

Käyn alla läpi todella tärkeitä kehonkoostumuksen muokkaaukseen liittyviä asioita, jotka olivat tuota tiedepuolta. 


Lihasmassa-optimoitu harjoittelu energiavajeessa: EI pitkiä sarjoja pienillä painoilla, vaan treenaa aivan kuten treenaisit lihasmassan maksimoinnissa! 


Kun aloitin liikunta-alalla 2000-luvun alussa, minulle opetettiin jatkuvasti: "Lihasmassaa haluavan ja rasvanpolttoon tähtäävän pitää harjoitella TÄYSIN eri tavalla!". Edelleenkin tätä opetetaan.

Tajusin kuitenkin jo 2000-luvun alkupuoliskolla hermolihasjärjestelmämme toimintaan todella syvästi liikuntabiologian maisteriopintoihin paneutuessani ja erityisesti valmennuskokemuksen karttuessa, että tässä väitteessä ei ole päätä eikä häntää. 

Saan edelleen säännöllisesti kysymyksiä: "Pitäisikö minun ensin polttaa rasvat pois ja sitten keskittyä lihaskasvuun? Vai toisin päin?". Tämä on harjoittelun kannalta merkityksetön kysymys. Nimittäin kehonkoostumuksen optimoinnissa treenin tulisi AINA olla samanlaista kuin se lihasmassan maksimoinnissa on.

Tämä tarkoittaa, että sen EI tule olla "pitkiä sarjoja pienemmillä painoilla rasvan polttoon", vaan monipuolista toistoskaalaa (periaatteessa 1-30, jaksoteltuna) sisältävää treeniä. Salitreenissä AINOA ero tulee kokonaismäärässä (sarjat*toistot*painot). Tuo määrä voi olla plussilla hieman suurempi kuin rasvanpolttovaiheessa, sillä kehon energiavarastot ovat plussilla täydemmät. 

Toinen keskeinen ajatus on lihaksen proteiiniaineenvaihdunnan pitäminen kiihtyneenä KOKO ajan. Tämä tarkoittaa sitä, että tietylle lihasryhmälle on suunnattu työtä suorasti tai epäsuorasti aina vähintään 2 kertaa viikossa, usein kolme.

Tähän on useita erilaisia ohjelma-malli -vaihtoehtoja, niiden valinta riippuu asiakkaan ajankäyttömahdollisuuksista ja treenitaustasta. Samoin käytän tässä systemaattista jaksottelua. 


Aerobinen harjoittelu: Rooli rantakuntoprojekteissa melko pieni, satsaa etupäässä arkiaktiivisuuteen ja lopeta runsas HIIT -treeni HETI!!!

Mitä tulee aerobiseen harjoitteluun, sitä EI kannata 90% "rantakuntoprojekteissa" olla sen enempää kuin massakaudella. Massakaudellakin sitä tarvitaan riitävän aerobisen pohjakunnon ylläpitoon, koska jos sitä ei ole, treeniteho ja kehittyminen kärsivät. Asiakkaillani tämä tarkoittaa useimmiten 1-2 aerobista harjoitusta viikossa. 

Joskus kiristelyn loppuvaiheessa ja/tai keholajeissa (joissa menään vielä rantakunnosta kireämmäksi, ja jota kireystasoa ei kannata koskaan tavoitella ilman kilpailutavoitetta) aerobisen määrää kannattaa nostaa. 

Mutta miksi ei aikaisemmin? 

Siksi, että suuri aerobisen määrä on kompromissi tärkeimmälle, eli lihaksen erittäin suurelle stimuloinnille energiavajeessa. 

Se, mitä lisään ja johon kannustan, on arkiaktiivisuus. Se ei vaadi juurikaan palautumiselta ja ei anna niin selkeää "solutason signalointia" vastakkaiseen suuntaan kun matalatehoinenkin aerobinen treeninä. HIITistä puhumattakaan.

Esim. 4 salia ja 2-3 HIITiä viikossa on palautumis-itsemurha, joten hylkää tällaiset kiristely-aerobia -ajatukset HETI! Runsas HIIT on erittäin puutteellista lihasmassan stimuloinin suhteen verrattuna hypertrofia(lihaskasvu)-optimoituun treeniin, toisaalta se vaatii massiivisesti palautumiselta. Siinä siis "haaskataan" harjoittelu- ja palaumisresursseja. Ja runsaana määränä se vetää lihastuloksesi vessanpöntöstä alas pilaamalla kehittymisen voimassa ja salilla. 


Mitä muuta teimme? 

Tietenkin keskeinen osa rasvanpolttoa (70-80% faktisista rasvan vähenemiseen liittyvistä tuloksista) on ruokavalio. Siinä käytimme a) optimaalista energiavajetta rasvanpolttoon, b) optimaalista energiaravintoainejakaumaa ja c) systemaattisia hiilihydraattitankkausia tutkimustiedon, hiilihydraattimetabolian ja 19 vuoden valmennustestauksen kautta kehittämääni 3 portaista hiilihydraattitankkausmallia. 


Kehonkoostumuksen muokkaaminen järkevällä ja tehokkaalla tavalla tuo henkistä vahvuutta -EI väsymystä ja ahdistusta! 

Sitten haluasin vielä "paasata" hieman eräästä ilmiöstä, jota hieman huolestuneena sivusta seuraan. Hämmästelen nimittäin todella paljon nykyistä asenneilmastoa, jossa kehonkoostumuseen vaikuttamisesta (painonpudotuksesta terveyden ja arkijaksamisen parantamiseksi, tavoitteellisesta kropanmuokkauksesta joko suorituskyvyn optimoimiseksi muissa lajeissa tai esteettisessä mielessä oman tavoitteen ja unelman saavuttamiseksi) on tehty mörkö sekä tuhoon ja ahditukseen vievä helvetin polku. 

Hämmästelen tätä väitettä kovasti, sillä asiakkaani tuppaavat päinvastoin voimaantumaan valtavasti siitä, että he tekevät järkevillä ja ennen kaikkea toimivilla menetelmillä tuloksia ja saavuttavat tavoitteensa: Valtavan buustin arkijaksamisessa, unelmansa suorituskykylajissa tai kropan ulkomuodossa. 

Kun saat aikaan asioita itsesi ja muut hämmästyttävällä vauhdilla, se voimauttaa VALTAVASTI! Tässä asiakkaani kommentti hänen onnistumisestaan tässä projektissa: 


"Ihan käsittämätön muutos, en olisi voinut ikinä uskoa, että tämä on mahdollista. Aiemmin en edes odottanut mitään tuloksia, varsinkaan näin lyhyessä ajassa. Kropan lisäksi unirytmi on parempi ja lisäksi hiukset ja ihokin voivat paremmin. Tämä valmennus on suurin yksittäinen asia joko on vaikuttanut elämänlaatuuni, ja vieläpä todella paljon. Nyt kaikki tulevaisuuden suunnitelmat tuntuvat paljon valoisemmilta ja saavutettavilta. En pysty ikinä kiittämään tästä tarpeeksi!"


Kehonmuokkausta demonisoidaan nykyään usein. Olen suuresti tätä vastaan, sillä asiakkaani voimaantuvat valtavasti loistavan jaksamisen takaavista sekä innostavia tuloksia tuovista kehonmuokkausmenetelmistä! Asiakkaani kropan muutos "pehmeästä" teräksisen atleettiseksi toi mukaan ison liudan positiivisia asioita -ei ahdistusta, mihin sen täysin virheellisesti väitetään johtavan! 

 

Tiedätkö mitä? Nyt eletään taas "vedenjakaja-aikaa", eli vuodenvaihde on tulossa! Mitä jos laatisit itseellesi innostavat tavoitteet vuodeen 2021 ja lähtisit niitä kohti! 

Tilanteesi kehonkoostumuksen suhteen voi olla jo muutaman kuukauden päästä täysin erilainen! Ja samalla saat vielä nämä muut superhyödyt, joista minä jaksaan saarnata osana missiotani auttaa mahdollisimman montaa ihmistä saamaan parempia tuloksia!

Jatkakoon kehonkoostumus-masentajat omaa lauluaan niin paljon kuin haluavat, en välitä. Näytetään niille porukassa! Ja itsellemme, että pystymme siihen! 

Sitten tavoite ylös ja tuumasta toimeen! 😊


Timo Haikarainen 

ps. Jos haluat, että autan Sinua 19 vuoden ja 27 000 pt-ohjauskerran kokemuksella saavuttamaan tavoitteesi, tässä pari juttua, joilla mielelläni autan sinua:

Verkkovalmennus: 11.1.2021 starttaan täysin uuden, ja uskallan sanoa jopa mullistavan, verkkovalmennuksen vuosien aikana "salassa" henkilökohtaisessa valmennustyössäni kehitämällä Vuoroviikko -menetelmälläni. Lue lisää tästä menetelmästä ja aloita tulosten teko sillä tammikuussa ("maailman ensi-ilta" etu hyödyntäen): Naisten valmennuksen löydät täältä. Miesten valmennuksen löydät täältä.  Mukana näissä luonnollisesti myös korona-varmat koti-ohjelmat. 

Henkilökohtainen valmennus: Valmennuspaikkani ovat täynnä ja aloitus menee tällä hetkellä alkukevääseen, mutta voit ottaa yhteyttä täällä ja tiedustella valmennuksesta.

Lihaskasvu ja rasvanpoltto 2.0. verkkokoulutus. Jos olet tavoitteellinen treenaaja tai liikunta-alan ammattilainen, tällä koulutuksella teet itselläsi tai asiakkaallasi huomioita herättäviä tuloksia vuonna 2021 koko vuoden ajan. Mukana on superkattava sisältö kaikesta mitä tarvitset tulosten tekoon. Muun muassa täydellinen jaksottelu- ja ohjelmakattaus, joita käytän kehonkoostumuksen muokkaukseen ja tässä artikkelissa mainitsemani 3 portainan hiilihydraattitankkaus-menetelmäni sekä sen käyttö täysin avattuna yhtenä erillisenä videomoduulina. Kattavat lisätiedot ja ilmoittautuminen täällä: 


2 kommenttia:

Unknown kirjoitti...

Hei. Omasta kokemuksesta luulen, että oik. puoleisen kuvan miehellä on selvästi alle 10% rasvat. Erottuvuus 16% rasvoilla ei ole noin hyvä.

Timo Haikarainen kirjoitti...

Heippa!

Olet oikeassa, eikä tekstissä niin luekaan :)

Lue tekstistä mikä rasvaprosentti kuvassa on :) Lähdimme liikkeelle reilun 16 rasvoista.

Timo Haikarainen