keskiviikko 15. helmikuuta 2017

Tarina kahdesta matkasta kohti kesäkuntoa -miksi vain toinen onnistui?

Helmikuun lopun iltana kaksi treenaajaa iskivät kättä päälle. He olivat lyöneet vedon. Vedon siitä, kumpi pääsee parempaan kesäkuntoon. He olivat työkavereita ja pitkälti samanlaisessa elämäntilanteessa. Aikaa treenaamiselle ei ollut tuhottomasti, mutta 4-5 treenikertaa molempien kalenteriin kuitenkin sopi. 

Nyt se sitten alkoi: matka kohti kesäkuntoa! Molemmat treenaajat kokivat suorastaan kihelmöivää innostusta. Ja toki kilpailuhenkeä ja näyttämisenhaluakin oli sopivasti mukana.

Seuraavan kerran he näkivät juhannuksena. Molemmat olivat treenanneet ahkerasti ja säännöllisesti. Kummatkin olivat tarkkailleet syömisiään. Molemmilla heistä kesäkuntotavoite oli pysynyt mielessä. Mutta heidän välillä oli silti ratkaiseva ero..

Toinen heistä oli napakassa kesäkunnossa. Toinen ei –itse asiassa hän oli väsynyt, turhautunut, uupunut ja valmis vaihtamaan kesäkuntoprojektin terasseihin ja grillaukseen. Ja yrittämään ensi vuonna uudelleen.


Miksi toinen treenaaja pääsi kesäkuntoon ja toinen ei?


Molemmat treenaajat aloittivat samasta tilanteesta. Molemmat harjoittelivat ja tarkkailivat syömisiään. Oliko ero sitten ”itsekurissa”  tai lahjakkuudessa? Ei, vaikka me kaikki näin usein ajattelemme.  Mitä oikeasti sitten tarvitaan?

Suunnitelma, "navigaattori" kohti tavoitetta. Toinen heistä eteni systemaattisella suunnitelmalla ja onnistui. Toinen lähti heittämään tikkaa silmät sidottuna – ja huteja tuli paljon. Mitä tämä tarkoittaa?


Kuva 1. Säännöllisyys ja johdomukaisuus johtavat kesäkuntoon (kuvat TH-Valmennuksen asiakaskansiot). 

Teetkö nämä rasvanpolton ”vinkkivirheet” ?


Usein lähdemme tavoittelemaan kesäkuntoa erilaisten yksittäisten vinkkien ja kikkojen kautta. Ilman selkeää suunnitelmaa. Esimerkiksi seuraavat kikat saattavat kuulostaa tutuilta?

”Karsin vähän herkkuja ja treenaan enemmän”,

”Teen vaan lisää aerobista kun nyt sitä ei ole ollut ohjelmassa”

”Juon enemmän vettä”

”Alan tehdä elrilaisia, päivittäin vaihtuvia HIIT-treenejää koska se polttaa tosi hyvin rasvaa”
”Lisään vähän liikuntaa kun en ehdi/viitsi/halua olla niin tarkka syömisten kanssa”

”Jätän hiilarit pois”

Jokainen näistä vinkeistä saattaa toimia. Mutta ne eivät ole pomminvarmoja. Kaukana siitä.  Niiden käyttäminen on usein kuin tikanheittoa silmät sidottuna. Saatat osua, mutta todennäköisesti tulee harmittava huti.

Jos olet edennyt tällaisiin vinkkeihin luottaen, ei se ole sinun vikasi. Meille syötetään jatkuvasti TOP 10 laihdutusvinkkejä ja niiden avulla rasvanpolttoon yleisimmin ryhdytään.

Mutta vinkeillä, fiilispohjalla ja summamutikassa eteneminen johtaa liian usein tuhrautumiseen ja ahdistukseen, ei kesäkuntoon. Mitä sitten kannattaa mieluummin tehdä?



Systemaattisella suunnitelmalla tuloksiin

Systemaattinen kuulostaa vähän kuivalta ja teoreettiselta, kyllä. Mutta todellisuudessa se ei ole sitä. Kyse on oikeastaan reittisuunnitelmasta, innostavasta ja mukavasta sellaisesta. Kuvittelepa seuraavat kaksi ajomatkaa.

Jos etenet ”kikoilla”, tilanne on seuraava: Lähdet kotipihasta. ”Hmm.. tämä tie näyttää oikealta, se vie vissiin suunnilleen sinnepäin, mihin olen menossa.. kokeillen tätä..”.  Joudut koko ajan hätääntyneenä vilkuilemaan, oletko oikealla reitillä. Äkkiä maisemat eivät enää olekaan tuttuja. Ilta pimenee. Kello tikittää. Olet aikataulusta myöhässä. Taas väärä käännös.. ”Missä oikein olen, ei mitään hajua!”. Pitäisi olla jo perillä, ahdistaa! Lopulta olet eksyksissä ja reissu loppuu siihen.


Systemaattisella lähestymistavassa sinulla on selkeä ajo-ohje navigaattorissa. Lähdet liikeelle täsmälleen oikeaa tietä. Tiedät mistä käännyt milloinkin. Silloin voit keskittyä seuraamaan liikennettä ja katselemaan hieman maisemiakin. Ehdit myös rauhassa pysähtyä kahville ja jatkaa taas matkaa virkistyneenä. Ja kyllä, tietyö voi sattua matkan varrelle, mutta silloin navigaattorisi neuvoo kiertotien. Kyse on vaan minimaalisesta hidasteesta. Ja lopulta olet perillä aikataulusta edellä.



Kuva 2. Samasta lähtökohdasta voi edetä kahdella tavalla. Joko kikkoihin ja vinkkeihin luottaen tai systemaattisella suunnitelmalla. Tulokset ovat silloin hyvin erilaisia. 


Onko sinun rasvanpoltto/kesäkunto-suunnitelmasi systemaattinen?


Systemaattinen ”navigaattorimalli” on siis huomattavasti tehokkaampi ja myös miellyttävämpi. Mistä sitten tunnistat, käytätkö ”navigaattorimallia” vai etenetkö summamutikassa? Kysy itseltäsi seuraavat 5 kysymystä ja vastaa niihin joko ”kyllä” tai ”ei”.

  1. Tiedät, kuinka paljon sinun tulisi saada energiaa tavoitteesi perusteella. Et arvo sitä, olisiko 800 kcal/vrk pussikeitto-dieetti vai 2800 kcal vrk ”aineenvaihdunnan-aktivointi” ruokavalio paras. TIEDÄT, mikä sopii tilanteeseesi parhaiten.
  2. Tiedät, mitä teet huomenna treeneissä. Et arvo, mitä tekisit. Tiedät, mikä harjoitus kannattaa tehdä ja teet sen hyvällä mielellä stressaamatta siitä, kannattasiko sittenkin tehdä tuplatreeni isomman kalorinkulutuksen takia.
  3. Tiedät, kuinka paljon suunnilleen saat energiaa. Jos et tiedä tätä, on todella vaikea sanoa syötkö liikaa vai liian vähän. Kummatkin vaihtoehdot nimittäin ovat mahdollisia.
  4. Teet treeneissä juuri sen, mitä tarvitset optimaalisiin tuloksiin. Et mitään ylimääräistä. Et mieti huolestuneena, onko treenimallisi optimaalinen tai polttaako treenisi yhtään rasvaa vai ei.
  5. Tiedät, oletko edistynyt vai et. Peilikuva ei kerro kaikkea. Se on itse asiassa surkea edistyksen mittari, ellet satu olemaan todella kokenut systemaattisessa (ei tunteellisessa) peilikuvan arvioimisessa.


Jos vastasit useimpiin kysymyksiin ”ei”, lähestymistapasi ei ole systemaattinen ”navigaattori-malli”, joka vie sinut kesäkuntoon suorinta reittiä. Muutamia muitakin elementtejä tarvitaan, mutta edelliset kohdat ovat kertovat jo paljon lähestymistavasta.


Lähde kesäkuntoa kohti selkeällä "reittisuunnitelmalla" 


Palataan vielä hetkeksi näihin kahteen kaverukseen, joihin tutustuimme alussa. He molemmat olivat täynnä intoa. Heillä molemmilla oli haave kesäkunnosta. He molemmat käyttivät yhtä paljon aikaa ja vaivaa tulosten saamiseen. Toinen pääsi elämänsä kuntoon ja toinen löi hanskat tiskiin ja vaihtoi kuntoilun grillaukseen ja terasseihin. Ratkaiseva ero ei ollut motivaatiossa, tahdonvoimassa, itsekurissa tai lahjakkuudessa. Se oli lähestymistavassa.

Toisella se oli summa-mutikka. Toisella kylmän rauhallinen systemaattisuus ja toimiva suunnitelma.



Kuva 2. Systemaattinen "navigaattorimalli" johtaa tuloksiin. Rasva palaa ja lihakset kehittyvät, vaikka ei olisi "teini"(nainen 45 v) ja se tapahtuu nopeasti (mies ennen jälkeen 3 kk) 


Kesä siis lähestyy ja kesäkunnon tavoitteleminen kannattaa aloittaa nyt. Ja muista, että se on aivan ok tavoite. Parhaimmillaan kropanmuokkaus tuo sinulle todella innostavan kihelmöiviä fiiliksiä! Mietipä tilanne, jossa kiskaiset paidan pois uimarannalla tai pukeudut juuri niihin bikineihin tai kesävaatteisiin, joista olet aina haaveillut. Energisenä ja itsevarmana!

Aloita oman kesäkuntosi suunnittelu jo tänään. Sellaisen vinkin haluaisin Sinulle antaa, että tee se tällä kertaa systemaattisesti ja suunnitelmallisesti. Sen sijaan, että kokeilisit ”uusinta kikkaa”, ”ruokavalio-trendiä”, ”julkkiksen kilojen karistuskikkaa” tai ”yrittäisit vielä kerran” sellaisella tavalla, joka ei ole sinulla aikaisemmin toiminut.


Hyviä ja sopivan systemaattisia harjoituksia! :) 

PT-Timppa


ps. Jos koet, että kaipaat systemaattista "navigaattoria", supertehokasta suunnitelmaa ja tiekarttaa kesäkuntoon 2017 sen sijasta, että etenisit äärimmäisen epävarmojen vinkkien ja kikkojen avulla, olet lämpimästi tervetullut 18.4.2017. alkaviin verkkovalmennuksiini.
Henkilökohtaiset valmennuspaikkani tälle keväälle alkavat olla täynnä, mutta näiden valmennusten kautta pääset innostavalla ja ennen kaikkea tuloksia tuottavalla tavalla tekemään juuri oikeita asioita tuloksiesi eteen -saat "navigaattorin" kohti kesäkuntoasi -juhannukseksi 2017!

Naiset: 2 kuukaudessa kesäkuntoon NAISET

Miehet: 2 kuukaudessa kesäkuntoon MIEHET