sunnuntai 28. helmikuuta 2016

Vaaka ei kerro kaikkea -lihas "painaa" enemmän kuin rasva!

Moikka!

Alkuvuoden valmennusprojektit ovat jo alkaneet tuottaa erinomaisia tuloksia. Rasva palaa vauhdilla, lihakset kasvavat ja suorituskyky nousee. Esimerkkejä siitä, mihin ehdit jo muutamassa kuukaudessa on luvassa lähitulevaisuudessa. Mutta sitä ennen..

Kerron tässä kirjoituksessa kuitenkin asiakkaastani, joka on ahkeralla työllä ja tiukalla panostuksella muokannut kehoaan eteenpäin alun kehityspyrähdysten jälkeenkin.

Tämän tarinan myötä näet myös, miksi vaaka ei aina ole paras mahdollinen edistymisen mittari. 


Alla nimittäin kuva asiakkaastani elokuussa 2014 ja puolitoista vuotta myöhemmin, helmikuussa 2016. Mielenkiintoinen yhteensattuma kuvassa on, että asiakkaani paino on kuvissa täsmälleen sama -sadan gramman tarkkuudella. Mutta sitten seuraa kysymys: mistä se paino koostuu? 

Kuva 1. Asiakkaani on ahkeralla työllä "siirtänyt" painoaa 30-40 cm ylemmäs. "Jenkkikset" ovat vaihtuneet muun muassa leveämpään selkään ja 3 cm paksumpiin hauiksiin! 


Entä kehonkoostumus? Rasva pois ja lihasta tilalle!  


Asiakkaani ahkera työ osoittaa jälleen kerran, kuinka mainiot mahdollisuudet meillä on muokata kehonkoostumustamme. 1,5 vuoden aikana hänen kehostaan on sulanut 4,5 kg rasvaan ja tilalle on tullut saman verran rasvatonta painoa. Työ näkyy myös suorituskyvysssä, sillä esimerkiksi asiakkaani penkkipunnerrustulos on noussut 12 toiston sarjoista 10 kilon käsipainoilla 5*60 kilon sarjoihin tangolla tehdyssä penkkipunnerruksessa.


Muutokset ovat vaatineet paitsi yksilölle tuunattua harjoittelua, myös energiansaannin syklittelyä niin, että kehon rasvamäärä pysyy terveellisellä ja urheilullisella tasolla. Tämä on tärkeää, sillä mitä järkeä lihasta on rakentaa niin, että kertyneestä painosta 75-90% on rasvaa? 

Hankaluudet voi selättää! 


Asiakkaani matka kohti totaalisen erilaista kehonkoostumusta ei kuitenkaan ole ollut pelkkää ruusuilla tanssimista. Muutaman tuki- ja liikuntaelimistön kiputilat ovat aina välillä haitanneet treeniä. Mutta näiden paikkojen tullen hän on päättäväisesti jatkanut suunnitelmaa, jota olemme viilanneet olemassa olevia mahdollisuuksia korostavaksi. 

Tiedätkö mitä? Useimmiten polvikivun, selkäkivun tai muun vastaavan kohdalla kuitenkin löytyy keinoja kiertää ongelma, keskittyä mahdollisuuksiin ja kehittää vaikkapa jotain toista kehonosaa tai ominaisuutta aivan uudelle tasolle!

Myös liikuntapsykologian tutkimuksessa on havaittu, että urheilijat, jotkua löytävät loukkaantumisestaan tai rajoituksistaan jotain positiivista ja mahdollisuuksia, toipuvat nopeammin. Muista tämä hankalassa paikassa, vaikka loukkaantumisia tai kiputiloja ei olisikaan! Vain harjoittelun lopettaminen on varma keino jämähtää paikoilleen. Jatka siis eteenpäin!  

Vielä vaa'asta

Muista, että vaaka on vain yksi mittari. Se ei kerro edistymisestäsi kaikkea. Kehon ulkomuoto muuttuu nopeasti, kun systemaattiset, asiakkaalle yksilöidyt harjoitus- ja ruokavaliomenetelmät otetaan käyttöön. Näin tapahtuu, vaikka vaa'alla ei näkyisi juuri mitään.

Tätä selittää erot kudosten tiheydessä. Yksi litra lihaskudosta painaa noin 1,06 kg. Yksi litra rasvakudosta taas painaa noin 0,9 kg. Kun keho on keskimäärin koostunut tiheämmästä kudoksesta, sen tilavuus(koko) on pienempi, vaikka vaaka näyttää samaa lukemaa. Tiheyden eroista konkreettinen esimerkki ovat vaikkapa "sirkuspainot". Stryroksista tehdyn puntit näyttävät isoilta, mutta pikkulapsikin jaksaa niitä heilutella.

En kuitenkaan ole sitä mieltä, että vaa'alla pitäisi heittää vesilintua. Monille meistä vaaka on erinomainen keino tarkkailla, miten energiansaanti ja energiankulutus ovat tasapainossa. Seuranta näyttää myös tehostavan painonhallintaa. Vaakaan tulee silti muodostaa kaverisuhde -se vain yksinkertaisesti kertoo silloin tällöin, oletko oikealla linjalla. 

Vaa'an hyötyjä olen väläytellyt silloin tällöin jo vuosien ajan -esimerkiksi tässä artikkelissani. Myös tämä käsittelemäni tutkimusartikkeli kertoo, kuinka kropassa voi tapahtu yllätäviä asioita, jotka eivät näy vaa'alla.

Kehonkoostumusta muokkaammaan, kesäkuntoon!


Keho siis muokkaantuu. Myös sinulla on mahdollisuus muokata kehoasi ja useimmiten huomattavasti nopeammin kuin osasit arvata! Jos olet kroppaasi jo muokannut ja tunnet olevasi tasanteella, et todennäköisesti ole geneettisessä limitissäsi, vaan pystyt rikkomaan tasanteen ja etenemään tehokkaasti!

Päätöksen ja päättäväisyyden lisäksi siihen tarvitaan suunnitelma, joka vie sinut kohti tavoitettasi. Tee se itse, tai hae tarvittaessa vinkkiä asiantuntijalta. Ja teetpä sen yksin, yhdessä tai jonkun avustuksella, tärkeintä on, että lähdet kohti unelmaasi.

Tee mieluiten päätöksiä jo tänään. Kesä on reilun kolmen kuukauden päässä.Näe unelmiesi kunto mielessäsi ja lähde sitä kohti. Myös sinä voit olla unelmiesi kesäkunnossa jo kesällä 2016!

Hyviä harjoituksia!

PT-Timppa

Käynnistä kehitys, tuloksia ilman turheuttavaa arpapeliä: www.th-valmennus.com
Pysy ajan tasalla facebookissa! 








2 kommenttia:

Hristo Yanev kirjoitti...

Hi fellas,
Thank you so much for this wonderful article really!
If someone want to read more about those personal trainer NYC I think this is the right place for you!

david john kirjoitti...

Very nice blog! helping a lot about Fitness. Thanks you for posting wonderful post.

IIFYM Coach