torstai 20. joulukuuta 2018

Luukku 20. Ikimetsän 3 opetusta treeniin ja hyvinvointiin!


Eilinen päiväni oli erilainen. En ollut  arkena tavalliseen tapaan koko päivää salilla valmentamassa. Aamulla, julkaistuani eilisen joulukalenteriluukun, suuntasi matkan kohti Pyhä-Häkin kansallispuistoa.

Jokaisessa hommassa nimittäin tarvitaan palautumista ja akkujen laataamista. Minulle se tapahtuu parhaiten luonnossa.

Tässä jutussa kerron muutaman kokemuksen ja huomion puiston mykistävästä luonnosta, mutta ennen kaikkea kerron, mitä voit hyvinvointi- ja treenimielessä oppia näistä havainnoista luonnossa. 

Kuulostaa kaukaa haetulta? Ehkä, mutta sitä se ei ole.

Nämä opetukset ja asiat olen havainnut tässä 17 vuoden valmennustaipaleen ja personal training työn aikana aivan keskeiseksi ytimeksi siinä, mikä erottaa onnistujat hyvinvointitavoitteen saavuttamisessa!

Kuva 1. Luonto lisää kirjaimellisesti hyvivointia. Vietin eilisen päivän jopa 400 -vuotiasta ikimetsää kasvavassa  Pyhä-Häkin kansallispuistossa. Luonnosta ja luonnolta voit oppia myös monia asioita, jotka liittyvät kuntoiluun ja hyvinvointiin, niistä alla lisää.. 
No, mainitaan nyt alussa myös se, että luonnolla on tutkittuja terveysvaikutuksia. Liike luonnossa laskee verenpainetta ja rauhoittaa stressireaktioita. En kuitenkaan kerro suoraan niistä tässä luukussa. Voit halutessasi katsoa aiheesta tämän videoni. Asiaan!


317 vuotias mänty, joka on selvinnyt 6 metsäpalosta? Selviätkö sinä "metsäpalostasi"? 


Pyhä-Häkissä on todellista, satoja vuosia vanhaa aarniometsää, joka on kadonnut suurimmasta osasta Suomea. Varsinkin näiltä leveysasteilta. Valtavien, jopa 400 vuotiaiden mäntyjen ihailu jos jokin rauhoittaa. Yksi männyistä oli selvinnyt vähintään 6 metsäpalosta.



Kuva 2. Ikihonka, joka on selvinnyt monista metsäpaloista. Myös sinulle saattaa tulla "metsäpaloja", jotka uhkaavat hyvintointi- tai treenitavoitetta. Mitä silloin teet? 


Mitä luonto voi opettaa sinulle? Meille tulee eteen "metsäpaloja". Valtavista mullistuksista elämässä lyhytkestoisimpiin loukkaantumiseen, sairastumisiin tai motivaatiopulaan, joka estää treenit.

Näitä tulee kaikille. Silloin sinun kannattaa olla kuin mänty. Se jatkaa kasvua. Heti palon jälkeen voi olla vähän aikaa vaikeaa, mutta homma jatkuu taas normaalisti. Puistossa ei olisi 400-vuotiaita mäntyjä, jos ne olisivat "lyöneet hanskat tiskiin" ensimmäisen palon jälkeen.

Jos tulee takaisku, selviät siitä. Olen saanut ilolla todistaa viime vuosien aikana asiakkaideni nousevan raskaista syöpähoidoista elämänsä kuntoon, selättävän kaiken energian vievän masennuksen ja nousevan sieltä aktiivisiksi treenaajiksi, lukemattomista hieman pienemmistä vastoinkäymisistä puhumattakaan. Joten katse eteenpäin! :)


Mitä naavan paluu opettaa sinulle kehittymisestä kuntoilussa ja kehonmuokkauksessa? 



Aloiten metsissä kulkemisen jo pikkupoikana. Metsien mystiikka kiehtoi valtavasti, ja saatoin vaellella tuntikausia pitkin korpia, välillä kivellä istuen ja ympäristöä tarkkaillen. Silloin huomasin sen, että 1980-luvulla naava oli käytännössä kadonnut Etelä-Suomen metsistä. Jossain Lapissa sitä vielä kuulemma oli.

Nyt jopa Savon metsissä, joissa olen pisimmän aikaa kulkenut, löytyy jo valtavia naavakasvustoja. Törmäsin selleisiin myös eilen, kun kuljin sankkoje kuusikoiden läpi. Mutta mistä tämä muutos on johtunut? Kerron sen nyt, ja samalla kerron, mitä tästä voit oppia!


Kuva 3. Vielä 30 vuotta sitten herkkää naavaa ei juuri Etelä- ja Keski-Suomen metsissä näkynyt. Eilen oli mukava katsella isoja naavatuppoja kasvavia kuusia. Tämäkin asia opetaa yllättävän paljon.. 


Mitä naavan voi paluu opettaa sinulle? Tässä naava-asiassa yksi asia muuttui. Rikkidioksiidipäästöt. Ne ovat romahtaneet ilmastonsuojelun kohentumisen myötä (tällä osa-alueella on tapahtunut paljon hyväkin pinnalla olevista haasteista huolimatta) Tämä muutos aiheutti sen, että kituva ja kuihtuva naavakasvustot alkoivat kukoistaa ja kasvaa! Sama voi päteä Sinulla vaikkapa lihaskasvuun tai käänteisesti rasvanpolttoon (rasva siis vähenee).

Kehittymisen puute ei yleensä koskaan johdu siitä, että sinussa olisi jotain geneettisesti vialla. Tai että ikäsi estäisi kehittymisen. Käytännössä aina on kyse siitä, että jotain pitää muuttaa. Treenissä, ruokailussa tai palautumisessa. Sitten kehitys alkaa! Mikä on sinun kehityksen estävä"rikkidioksiidisi"? Etsi se, korjaa asia, ja etene -tarvittaessa ulkopuolisen avun tuella!


Auraatko oman polkusi vuonna 2019, vai auraako sen joku muu? 


Saavuin suon reunaan. Pitkospuille oli satanut lunta. Kaunista. Niin,  suomalaiseen luonteenlaatuun varmasti kuuluu tämä oman polun auraaminen. Mutta silti se joskus unohtuu.. Se voi johtaa vaikeuksiin..


Auraamatonta polkua. Annatko muiden määrittää, mihin polkusi kulkee? Vai teetkö hyvinvointivalinnat, joiden kautta pystyt lopulta olemaan parempi lähimmäinen? Vaikka se voi aluksi vaatiakin hieman itsekkyyttä. 


Mitä voit oppia tältä lumiselta polulta: Liian usein etenemme joko muiden auraamia latuja tai lähdemme seuraamaan polkua, joka vie vähintäänkin pitkälle kiertolenkille hyvinvoinnin tai treenitavoitteen suhteen. Joskus se vie täysin eksyksiin. Itsekin havahdun tähän joskus.

Joskus sinun on avattava omaa polkuasi määrätietoisesti silloin, kun joku sanoo: "Hei, mitä sinä nyt jännität". Silloin kun olet jo viikon viidennen kerran tilanteessa, jossa syöt roskaruokaa vain siksi, että "et kehtaa siinä tilanteessa alkaa sooloilemaan". Tai silloin kun työkaverit tuo pullaa, suklaata ja viinereitä taukotilaan "etkä halua erottua joukosta". Tai vastaavaa. 

Sinä VOIT avata täysin uudenlaisen polun kohti parempaa kuntoa, arjen jaksamista, unelmiesi tavoitetta kehonkoostumuksessa, kropan kiinteydessä, painonpodotuksessa, voimailussa tai kestävyyden kehittämisessä! Tämä vaatii Sinulta vaan rohkean päätöksen alkaa aurata omaa polkuasi, sen sijasta, että valitsisit polun, jonka suunnan joku muu päättää puolestasi.


Mukavaa päivää! :)

Timo


Ota oma polkusi tuloksiin 7.1. alkaen verkkovalmennuksillanani:

Naisten valmenennuksen lisätiedot ja ilmoittautumisohjeet löydät täältä. 

Miesten valmennuksen lisätiedot ja ilmoittautumisohjeet löydät täältä. 


Käynnistä kehitys: www.th-valmennus.com 




Ei kommentteja: