torstai 13. joulukuuta 2012

Luukku 13. Tässä syy, joka saattaa pysäyttää kehittymisesi

Kirjoitan seuraavassa todella tärkeästä aiheesta. Se ei ole mediaseksikkäin, mutta mitä väliä sillä on. PT -Timppa seuraa legendaarisen urheilutiedemiehen ja valmennusopin uranuurtajan, Tudor Bompan, periaatetta. "Do what's neccessary, not what's popular".

Sain idean kirjoitukseen luukun 11. kysymysosastosta. (tuhannet kiitokset kaikista kommenteista ja kysymyksistä, ne ovat äärimmäisen tervetulleita jatkossakin!). Kysymys käsitteli sitä, tekevätkö Personal Training -asiakkaani valtavia uhrauksia saavuttamiensa tulostensa eteen. Toinen sysäävä tekijä oli erään asiakkaani kommentti: "Tämä treeni- ja terveysala on tosi ärsyttävä, kun kaikki käskevät tekemään eri juttuja -kun kysyt vinkin yhdeltä ihmiseltä hän käskee tekemän sitä ja tätä, kun kysyt toiselta, hän "dissaa" tämän vastauksen ja käskee tekemään jotain muuta."

Lopputulos: Infoähky ja sekaannus -ei mikään mukava tilanne


Infoähky -tämä tekijä haittaa tuhansien treenaajien kehittymistä sekä hämmentää ja turhauttaa heitä tänäänkin. 


Mitä tehdä? Miten tästä pääsee eteenpäin?

Ota huomioon seuraavat seikat

1. Monenlainen harjoittelu tuottaa tuloksia. Täysin optimaalinen ohjelma? Siihen asti valmennus- tai ravitsemusoppi ei ole vielä päässyt. Toimiva malli silti sisältää tietyt fyysisen harjoittelun kultaiset periaatteet, kuten ylikuormittamisen, nousujohteisuuden, spesifisyyden ja riittävän yksilöinnin. Älä stsessaa jatkuvasti, vaan toteuta harjoittelusi mahdollisimman hyvin.

2. Keskity vähemmän siihen, mitä muut tekevät. Kuinka monta kertaa facebook-päivitys, treeniblogimerkintä tai vastaava sai sinut kyseenalaistamaan omaa tekemistäsi tänään? Tämäkin teksti saattaa niin tehdä, mutta toivottavasti se saa sinut tuijottamaan sopivasti omaan napaasi. 

3. Vältä pakkomielteistä suhtautumista harjoitteluun. Jos vietät kaiken vapaa-aikasi lukemalla treeni- ja ravintoblogeja, luuhaamalla keskustelupalstoilla tai miettimällä lisäkoukeroita ohjelmaasi, olet hieman väärällä polulla. Tee jotain muuta. Keskity opintoihisi, muihin harrastuksiisi, hengaa välillä ihmisten kanssa, jotka eivät treenaa -mitä tahansa, joka vie ajatuksesi pois omasta harjoittelustasi.

Yleisenä linjana olen huomannut, että perheen, työn, opiskelujen tai muiden aktiviteettien takia sopivan kiireiset ihmiset kehittyvät yleensä todella nopeasti, jopa kaikkein nopeimmin. Miksi? Siksi, että muun kiireen keskellä treenipakkomielle ja infoähky eivät pääse vaivaamaan heitä niin paljon. He tekevät treenin, syövät sovitusti ja keskittyvät sitten muihin asioihinsa.

Siinä pohdintaa meille kaikille. Heitä kommenttia alle, jos olet tunnistanut itsestäsi pakkomielteistä suhtautumista tai podet infoähkyä. Jatketaan juttua. Syvennän tätä aihetta vielä joulukalenterissani. Loppuviikosta jatkamme myös treeniteemojen parissa. Pysy mukana facebookissa!

Helsinki kutsuu, mukavaa torstaita!

Timo
www.th-valmennus.com
Pysy ajan tasalla Facebookissa!

ps. Tervetuloa SAFE Career Day tapahtumaan SATS Leppävaaraan lauantaina 15.12. 13-14 luvassa infoluento SAFE -Personal Trainer- ja ryhmäliikuntaohjaajakoulutuksista. Olemme myös paikalla 9-16 ja vastaamme kysymyksiin oppilaiden vetäessä tsemppitreenejä salilla! Soittele lisätietoja tarvittaessa minulta 0400 472 853




4 kommenttia:

Miss M kirjoitti...

Kiitos, hyvä ja pysäyttävä postaus. Tunnistan itseni erityisesti infoähkyn osalta, pakkomielteisyyteen en ole vielä onneksi "edennyt" :D Mutta tästä eteenpäin keskitytään siis olennaiseen :) Hyvää joulunodotusta!

Ninni kirjoitti...

Ihan superhyvä postaus. Tästähän juuri on kyse, ihan kaikessa ja koko ajan vaan enenevässä määrin. Hirveätä hötkyilyä joka suuntaan, koko ajan. Liikunnassa, ravinnossa, parisuhteissa ja lista vaan jatkuu!

Anu ja Minna kirjoitti...

Kiitos parhaasta joulukalenterista! Taivaan tosi tämäkin... Heti kun treeni alkaa pyörittää elämää, eikä elämä treeniä alkaa alamäki...

Timo Haikarainen kirjoitti...

Kiitos teille! Mukava kuulla, että juttu herätti ajatuksia. Palataan tähän vielä jatkossa :)

Timo